04 March, 2011

flapping bird, #1

Faizal.

Aku termanggu manggu. Apekejadah, atau dalam versi translatenye what the hell? Mimpi ke hape aku ni?

"Kau sape nak cakap macam tu?! Kau ingat kau bagus sangat ke?! Kau ingat kau faham aku, kau tahu ape aku rase?!"
"Aku cuma cakap yang betul je,"
"Kau DIAM!"

I'm just stating the obvious.. Aku masih mumble. Sambil melihat dia ditahan oleh rakan sekelas. Ah bukannya aku tak kenal perempuan tu, biasa lah, dah adat menjadi hamba yang Esa ni, yang pergi kena lah let go. Takkan nak meratapi kot.

Allah lagi menyayangi.

Tapi in the end, setelah hampir separuh dekad berlalu baru aku tau,
aku salah.

Aku cuma stating the obvious, yes, I am. Tapi takkan lah mamat tu bengap? Bodoh bebal? Dia, anak YDP PIBG kot. Kelas, nak kelas 4 Sejati, 4 Sc1, PMR 7As, EQ lagi lah gile, kalau x nak ukur dengan IQ. Dia punya common sense boleh katakan lagi tinggi lah, kalau nak banding dengan aku.

Aku, yang pandai. Pandai fotostat jawapan peperiksaan. Fotostat dari buku, ke buku jawapan peperiksaan. Apa yang aku pandai? Terima fakta dari buku. Dia? Membahaskan fakta tu. Membahaskan kenapa Dato' Onn punya idea membuka keahlian UMNO kepada semua kaum ditolak mentah-mentah oleh kaum Melayu, sedangkan itu merupakan penyelesaian kepada segala-galanya.

Aku panggil dia mengarut. Walaupun dia teman aku. Dia trouble maker. Si rebel yang tak pernah fikir kedudukan sendiri. Bagi aku dia mengharapkan bapak dia. Tak padan dengan susuk yang kecik.

Aku ingat aku faham sangat dia ni.

Jawapan yang aku berikan dekat dia, yang membuatkan dia menghayunkan buku limanya ke pipi aku, walaupun yang pertama dia tak sampai sebab dia berdiri pun tak betul, nak tumbuk orang. Jawapan yang diberikan aku, sangat-sangat, banggang.

Jawapan Text Book. Jawapan yang boleh dicari dimana-mana buku.

Pernah ke aku faham dia?

5 tahun sebelum tu, dia merupakan free spirit. Bebas merantau ke seluruh Taman Desa, di fasa tiga dan empat, merayau sampai ke Sungai Bakau, berbasikal di sebelah lori-lori yang besarnya beratus kali ganda fizikal genitnya itu.

Membakar kulit di tengah terik panas. Yang mengajaknya? Aku lah, sapa lagi. Aku carry dia, dia duduk antara handle bar tu. Perh, hati kering sial waktu tu. Padahal baru darjah 4.

Tapi bila aku darjah 6, aku dah dapat tawaran macam-macam untuk jadi pengawas lah, ketua kelas lah, ape lah. Sebab fizikal aku, aku lagi tinggi. Dan aku ni, kira jambu jugak lah.

Dan trend tu berterusan sampai ke.. sekarang. Aku, masih lagi pengawas. Rambut bersikat, bersih, kemas. Sentiasa poket berbuku nota. Dia, memilih untuk menjadi Pembimbing Rakan Sebaya. PRS lah sangat, padahal kau tu dah boleh kategori merosakkan orang lagi ade lah.

"Kau.. buat ape ni?"
"Ha?"
"Aku tanye kau ni Faizal. Kau tengah buat ape ni"
"Aku, tengah jaga tangga lah. Apesal"
"Hahah! Dari kau jaga tangga, pekate, kau join ktorang, main conquer kat dalam kelas ni. Ha.. Kan sejuk, ada kipas bagai. Kerusi pun ade, boleh duduk"
"Eh kau gila hape. Amanah ni, amanah"
"Haha asal, kau jaga harta karun ape ni?"
"Puan Maimunah ni, suruh aku jaga tangga. Jadi dia bagi aku amanah, aku kena la jaga"
"Erk. Aih, sukahati kau lah. Jaga tangga tu, buat apa? Bukannya kau menolong orang pun jaga tangga"
"..."
"Baik kau lepak dengan member kau. Nanti besok lusa diorang takde, hah, kan dah rindu pulak karang. Macam aku, aku tau kau rindu aku kan. Kahkahkah. "
"Eleh, dah dah, jangan masuk kelas kite. Kang aku tulis nama kau kang"
"Tulis lah! Bwekkk"

Macam budak-budak, tak reti ikut peraturan! Tak matang!
"Awak, kalau awak nak tanya soalan bukan-bukan dalam kelas saya, baik awak keluar."Puan Sumaiyah, dah memberi amaran. Komfirm diam punyalah kelas kali ni. Aman sket. Pergh.

DRRRRRRRRRRP.

Bunyi kerusi bergerak. Aku yang tengah menghighlight nota ni pelik.

"Hei awak nak pergi mana tu?!"
"Keluar kelas lah, mana lagi"
"Duduk, sekarang jugak!"
"Tadi cikgu cakap kalau ada soalan pelik-pelik keluar kelas"
"Kenapa awak degil sangat?"
"Sebab saya nak tahu, cikgu kan cikgu sejarah"
"Awak duduk, diam, baca buku tu, hafal fakta buku tu, jawab soalan peperiksaan ikut jawapan buku tu, buat mak ayah kaya awak tu gembira, sudah lah!"

Tergamam aku. Apa lagi lah kau ni. Give-up jelah, jangan lah jadi attention seeker sangat..

Dia duduk kembali. Termenung ke luar.

Dan macam-macam lagi. Penat seh kalau nak ingat balik segala apa yang dia pernah buat.

Tapi, sejak 8 bulan lepas, dia.. berubah. Tak, dia masih dengan ideologi bodoh dia tu, cuma dia dah lebih toned down sikit. Maka aku diperkenalkan dengan Diana. Seorang perempuan yang, aku tak tahu kenapa dia boleh melekat dengan mamat ni. Dalam banyak-banyak orang. Banyak lagi yang jambu, cute, hot, dsb. Dengan pakej dia, tak payah petik jari, orang nampak je dah berkerumun.

Mamat ni pulak rimas dengan perempuan ni. Perempuan tu lah yang mengongkong dia! Dia dah tak bebas, dia dah tak ada kebebasan bersuara dia dah.

"Aku tak boleh lari dah dohh."
"Hah, kau nak lari sangat apesal"
"Aku, tak biasa macam ni"
"Ape jadi sebenanye"
"Dia tuu, tak ubah macam pak gad dalam hidup aku! Diupah oleh mak bapak aku untuk mengacau hidup aku!"
"Dah tu, lari jela. "
"Tapi, dia.. faham aku."

Aku salute perempuan tu, betul.

Tapi bila jadi macam ni, aku tak puas hati.

"Kau tak dengar ke aku cakap, dia dah mati! Let it go man!"
"Easy for you to say!"
FUUUP.
"Eh?" Tak kena. Tumbukan dia tak kena. Gila!
BAAAPP. Satu lagi tumbukan melayang. Kali ni mengena sasaran. Pipi aku.

"Cuba kalau kau pulak kena macam aku!"
"Cuba kalau kau rasa macam aku rasa!"
"Cuba kalau kau dianggap masalah oleh orang lain, macam aku rasa!"
"Salah tau tak, jadi aku! Berdosa! Aku, tak boleh jadi aku! Aku kena jadi macam orang nak, aku kena jadi cendekiawan buku, berkepit dengan buku tak kira mana aku pergi! Aku kena jadi macam bapak aku, YDP PIBG! Doktor!"
"Siapa boleh terima aku dekat dunia ni? Siapa yang boleh aku cerita macam-macam? Siapa yang aku boleh meluahkan perasaan aku, kau? Cikgu? Sape?"

"Sape boleh teman aku lagi lepas ni, sape boleh gilakan cerita-cerita, auta, fakta, falsampah aku lepas ni?"

Aku terdiam. Dia terduduk.

Cerita pasal mamat ni, aku tak tau lah. Dia ni, memang masalah. Cuma sehari lepas tu dia ni berpindah sekolah. Ke sekolah berasrama.

Susah nak jadi diri sendiri. Bak kata dia, berdosa. Masyarakat sentiasa menghakimi diri. Dia tu serabai lah, dia tu muka macam mat pit lah, dia tu lembut, macam cibai.

Dia tu, kaki kacau. Sebab apa? Sebab dia memang macam tu. Biasalah.

Yang paling sicknya, aku. Sebab aku sebahagian dari masyarakat tu. Sial.

No comments: