07 June, 2010

Leretan Cahaya.

A Malay post.

-Sekarang baru aku tau kenapa, cikgu kadang-kadang fed-up dengan aku. Sebab sekarang baru aku tau, SEKSA mengajar budak-budak. Bukan, aku tak nak cakap aku ni budak-budak. Hish. Bukan tu point aku lah. Tabik dekat cikgu-cikgu aku. Er, kecuali Puan Jaspal, walaupun selalu jadi siulan pelajar lelaki sekolah menengah aku, dan menjadi teman dalam mimpi mereka, aku sebaliknya. Tak nampak pulak apa yang syok sgt cikgu Kimia/Sains aku tu. Maybe dressing dia agak daring, tapi tu jela. Melalut pulak. Ni bukan post SEKSI, tapi SEKSA. Aku maybe memang masalah jugak lah dengan beliau. Cikgu pertama dan terakhir yang mencurahkan air dalam tabung uji direct atas kepala aku. Bukti beliau sudah hilang tolok kesabaran beliau. Makin berkedut lah muka beliau.

- Bila tengok budak-budak tu, teregt zaman kecik kecik. Zaman kumpul berudu, balik rumah baju kotor. Sebab bergomol ataupun sebab terjatuh dekat padang depan Bank Negara tu. Aku aktif, betul. Tapi satu cikgu pun aku tak pernah lupa. Sebab diorang baik sangat dekat aku. Baik sebab kena bayar gaji, ataupun sebab ikhlas tak tau la, tapi aku hargai.

- Fatin, teman se fasilitator terkejut dengan ke'normal'an hidup sekolah beliau. Apa kau nak terkejut Fatin? Aku lagi suka kalau aku, yang kena hukum rotan kalau tak siap kerja rumah, kena piap kat belakang selalu lari-lari di koridor, gembira kena puji dengan cikgu, bawak nyorok buku latihan dekat rumah, bagi alasan tertinggal buku latihan dekat rumah, jatuh cinta, putus cinta, kena tikam belakang, bergaduh. Semua lah, yang boleh dikategorikan sebagai NORMA kehidupan pelajar sekolah. Aku lagi suka berkhayal, kalau lah aku watak dalam novel-novel yang aku baca. Bukan nya aku, jadi watak utama dalam novel tu. Novel = exaggerating. Hidup macam novel = tak normal. Be it Novel Cinta, atau Novel Thriller ala karya Ramli Awang Murshid. Masalah. Mungkin kau akan rasa lega tatkala habis satu masalah 'novel' tu, tapi ketika menghadapi masalah tu, macam kena berenang lava, macam kena lepak tengok bola dekat tengah tengah Artik. Tak senang duduk. Memang masalah. Kalau masalah normal takpe lah, banyak member kita boleh rujuk. Ni ha, yang satu dalam seribu. Kau nak rujuk siapa? Kau HADAPI LAH SORANG SORANG. Padan muka.

- Tapi pengalaman mematangkan kita. Aku rasa aku matang, walau aku boleh bet dekat 90% member aku cakap aku tak matang. Ah peduli apa aku. Ada lah manusia bernama AMAL NAJAA dan RAHILAH selalu complain aku asyik fikir serious sangat. Kang aku mati macam Heath Ledger pulak kang. Terlalu mendalami Joker. Uish. Tak boleh. Itu watak BURN. Aku boleh rasa aku splitted. Er. Past tense untuk split ape? Nevermind. Kalau dengan member, malas nak fikir hal hidup aku. Tapi kini aku rasa aku lebih berwaspada. Lebih memilih, lebih suka menjauhi masalah. Aku tak nak rasa dah, perasaan kena tipu dengan roda hidup ini. Aku kecik je lagi dulu, hingusan lagi. Muka inesen habis. Sekarang muka? MASALAH!

- Aku tak salahkan takdir. Tapi kau orang tu, yang merasakan hidup diorang sangat normal, SYUKUR! Aku pun patut berhenti merungut. Aku patut lebih bersyukur. Zaman Gelap aku, tak melibatkan (sangat) orang lain.

- Tapi, selaras dengan kemodenan dunia ini, budak-budak sekarang, makin.. *facepalm* malas nak sentuh pasal budak-budak. Kecik-kecik dah spoil brat.

- Eh, tapi bukan student aku. Well, bukan most of them lah. Diorang awesome. :) Walaupun cara aku ajar, average, tapi sebab diorang tu hebat, jadi nampak je macam aku hebat.

- Walaupun baru 2 hari mengajar aku dah rasa diorang hebat. Skali flop. Aduih, confirm malu. Jadi besok kena usaha lagi, bagi diorang lagi AWESOME. Aku penat takpa, janji diorang jadi hebat.

- Ah penat nya. Tapi bila budak-budak tu balik, aku rasa sunyi jap. Rindu weh. Walaupun kadang-kadang annoying gila, lagi lagi si Fatin (yang budak kecik eh.) selalu mengekor, selalu mencekik guna lengan dari belakang suruh kita angkat dia, si Fardiena yang selalu bajet ayu tapi sebenar nya berjiwa kanak-kanak jugak, si Syauqi yang memang serious cepat tangkap, buat aku rasa susah nak memanjangkan sesi lecture aku, si Akid yang selalu buat lawak bodoh, dan yang paling hyper si Syazreen Alif. Ala-ala aku jugak budak ni, kecik je, tapi masalah. Tak jadi aku marah, sebab dia pandai.

- Sekarang pun aku dah start rindu, macam mana ni, lagi 4 hari semua dah berakhir? Aku kalau boleh tak nak stop lagi. Benda ni mengingat kan kita tentang zaman kita, zaman ding dang, zaman digimon, zaman Pokemon. Seronok jadi budak, diorang peduli apa masalah dunia. Sunyi pulak sekarang. Isk.

1 comment:

Tya Matdiah said...

i told you, being a teacher is fun. tiring, yes, but definitely fun.
oh by the way, the past tense for split is split. like cut is cut. cheers.