11 June, 2010

Habis.

What a day.
What a week.

Seminggu je. Tak lama pun. But I experienced this more than enough, to know that the shorter the time we spent to make the memories, the longer and the significant it'll become.

And eventhough I'm trying hard enough to take note, to be alert, in the end I end up realizing that;
Time will pass, just like that. For example.

*...*

See? There.

Enough bullshits.

- Setiap cerita ada penamat.
Either it'll be a happy ending, or sad, we ought to know.
Setiap yang hidup pasti mati
Setiap yang berkahwin pasti akan berakhir, either it'll be divorce or death.
Setiap benda ada pengakhiran.
Setiap pengalaman ada titik noktah, di sambung dengan pengalaman lain pulak.

Itu yang aku cuba tekankan dekat diorang;
Yang diorang takkan jumpa dah sesama diorang
(Melainkan si Zafran dan Fariena, dua beradik, serta Syifa dan Riduan, satu sekolah)
Yang diorang takkan jumpa exactly the same person yang diorang kenal sekarang.
Yang diorang akan berubah lepas ni,
Takkan jadi orang yang sama balik.
Takkan jadi orang yang berlari, berkejaran, terjerit-jerit, bergelak sesama.
Yang diorang takkan jadi orang yang sama, macam diorang sekarang.
Yang diorang akan jadi lebih matang.

Yang diorang kat Ipoh dan aku kat Rawang.
Isk, apa kena mengena aku dengan diorang?
Kecuali aku cikgu/lecturer diorang.
Jadi aku cakap je. Janji diorang paham.
Yang diorang takkan dapat jumpa aku dah macam ni.

Kalau pun diorang datang balik sekolah tu,
Mungkin cat sekolah dah lain.
Mungkin, kelas lain.
Mungkin kelas sama, tapi, classmate lain.
Surrounding akan berubah.
Landskap akan bertukar.
Kalau pun diorang satu kelas,
Blackboard mungkin di ganti whiteboard,
Dan yang menulis kat depan tu bukan Aku
Tapi cikgu. Yang bertauliah.

Semua itu fakta, bukan auta. Pengalaman mengajar aku.
Dan belum habis mengajar.

Sorang-sorang tunduk je muka.
Merah.
Eh eh.
Alamak.
Payah ni. Kalau budak-budak ni..

Airmata dah gugur di pipi si Syifa'
Mata di sebalik kacamata tu merah.
Si Adib, tunduk, menutup muka dengan lengan.

Semua pun diam.

Aku cuba untuk melontar semula kata-kata
Serak.

Shit.
Aku pulak yang sebak.

Yang tak menangis tu, memang muka tengah tahan menangis. Manly la konon.
Aku pun tak tahan. Ini kan korang.
Gelak-gelak,
Lawak bodoh.
Cover sedih. Sukahati korang.

Kau orang kat Ipoh, Aku kat Rawang. Korang dengan aku beza 10 tahun, bukan sikit.
Memang takkan jumpa dah pasni.

Macam-macam bunyi aku dengar lepas tu. Bunyi membangkang.

Aku ingat diorang benci aku lah.

Hujan turun, suasana ni langsung tak menolong. Dead silent.
Tak menolong diorang, tak menolong aku.
Cuma menjadi suatu 'petanda'
Yang jujur.

Kelas yang meriah, bising, penuh dengan gelak, hilai tawa, budak budak berlari, cikgu yang turut serta gelak bersama, mendenda pelajar, bermacam hiruk pikuk,
Dah gelap.
Semua pulang kepada penjaga masing masing
Tugas dah selesai.
Semua dah balik.
Sunyi.

Kipas yang berpusing di matikan.
Pintu ditutup, di kunci.

Habis.

No comments: